Pages

Friday, April 30, 2010

Pengalaman ke Tanta

assalamualaikum W.B.T..

Pada hari rabu yang lepas, lepas, dan lepas(29/4/2010),kami seramai 6 org dari N.9 telah bertolak secara persendirian ke Tanta..Niat di hati semata2 nk pegi Majlis Hol Syeikh Muhammad Kholil Khotib yang mna beliau merupakan pengasas Tariqat Khotibiah Syazuliah..Sejak kewafatan Syeikh Muhammad Kholil Khotib, anak beliau sendiri iaitu Syeikh Mahmud b. Muhammad Kholil Khotib telah dilantik sebagai khalifah tariqat ini..

Hendak diceritakan serba sedikit tentang Syeikh Muhammad Kholil Khotib ini, nama sebenar beliau Muhammad b. Syeikh Kholil b. Syeikh Muhammad al-Khotib..Gelaran beliau Penyair Rasulullah S.A.W (شاعر رسول الله)kerana beliau banyak menulis syair dan hampir kesemua syair yang beliau karang berbentuk pujian kepada Rasulullah S.A.W..


Syeikh Muhammad Kholil Khotib..

Beliau berasal dari Asyut dan belajar di sana..kemudaian melanjutkan pelajaran di Universiti Al-Azhar di Tanta dalam bidang Usuluddin dan Dakwah..Diceritakan beliau mengambil PHD dalam bidang Lughah 'Arabiah..

Beliau telah berpindah ke Tanta dan menetap di sana..Antara sebab-sebab beliau berpindah ke Tanta disebabkan atas ajakan daripada Syeikh Ahmad Badawi..Beliau yakni Syeikh Muhammad Kholil Khotib hidup tetapi tidaklah sezaman dengan Syeikh Ahmad Badawi..Ini bermakna Syeikh Muhammad Kholil Khotib tidak pernah berjumpa dengan Syeikh Ahmad Badawi semasa hayatnya tetapi telah menemui Syeikh Ahmad Badawi secara mimpi dengan mengajak agar Syiekh Muhammad Kholil Khotib berpindah ke Tanta, malah Syeikh Ahmad Badawi juga telah mengajar Syeikh Muhammad Kholil Khotib secara roh..



ini adalah gambar syeikh Mahmud bin Muhammad Kholil Khotib yang merupakan peneraju atau Khalifah Tariqat Khotibiah Syazuliah yang juga anak kepada Syeikh Muhammad Kholil Khotib..



ini adalah gamba maqam Sidi Ahmad Badawi..



dikatakan tapak kaki yang mulia iaitu tapak kaki Rasulullah S.A.W, yang mana ketika Sidi Ahmad Badawi pergi ke Mekah, beliau telah mengambil kesan tapak kaki mulia yang berada di atas batu ini dan membawanya pulang ke tanah bumi Mesir..
(sumber Habib 'Umar bin Habib Zain bin Sumait Hafizahullah)





keluarga al-Qosobi..



Maqam syeikh yang dikatakan guru kepada Syeikh Muhammad Kholil Khotib..



Maqam al-'arif Billah Sidi Muhammad al-Baha



Dari kiri imam masjid al-Aqsa, keturunan keluarga al-Qosobi, Syeikh Mahmud b Muhammad Kholil Khotib, dan naib rektor Jamiah al-Azhar Mesir..



Imam Masjid al-Aqsa..Apabila beliau bercakap, masyaAllah..x dpt dibayangkan..kena dengar sendiri..



Beliau adalah salah seorang daripada anak murid Syeikh Muhammad Kholil Khotib..

Selepas ini adalah gambar-gambar kenangan dengan para sahabat yang lain..



Pernah berjumpa Syeikh ini ketika menziarahi Maqam Syeikh Abu Hassan asy-Syazuli
(tidak dapat dipastikan siapakah sebenarnya beliau, tetapi dapat dirasakan beliau adalah antara orang yang 'alim, insyaAllah)




Perjalanan ketika ingin bertemu dengan kekasih Allah s.w.t.




Bergambar di hadapan Masjid Sidi Ahmad Badawi..

khas untuk ayah..

assalamualaikum..

Ayah den nmo eh Zainal Abidin b. Manap..Bekas pegawai tentera masa zaman muda2nya dulu..kemudian selepas 1 peristiwa yang telah berlaku pada abang den, terus boronti koje..haha..

Crito eh mcm nie..dolu2 ad pertandingan baby @ bayi tersihat..dalam pertandingan yang julung2 kali telah disertai abg den(mcm da bosa je bunyi eh)..berkat usaha gigih abg den ni, beliau telah dinobatkan sbg bayi tersihat yang ada di bumi Kuala Lumpur tu dengan mengalahkan bayi2 yang len..Bayi2 len sumo x sehat..ntah makan hapo ntah..Abang den jugak menang..

Hendak dipendekkan crito(memang pendek pon cerito ni), pada suatu hari selepas kejayan yang agak membanggakan emak dan ayah den tu, tibo2 abg den jatuh sakit yang amat teruk..Oleh sebab itu, ayah den boronti koje sebab nk mencurahkan kasih sayang itu pada anak pertama mereka..

Itulah sbbnye ayah den beronti koje daripada mnjadi askar terhebat dalam sejarah Kem askar Malaysia tu dengan jawatan terakhir yang dipegang sbg mantan Sarjan..Kejap je koje askar tu..Gaji pon ayah den koba masa tu dlm area rm 50 ke rm 200 jer..Nk bg kek nenek ak lg,duit umah lagi..susah btol masa tu..

Pastu ayah den koje Jabatan koje raya(JKR) smpyla umur dea 55 tahun..lepas tu pencen da skang..dok umah wat keja kampung..P masjid dgr ceramah, baca yasin, p blaja dengan syeikh Fuad,jago lombu, kalo ado cucu eh blk,layan cucu..tu la kehidupan ayah den skang selepas pencen..


abg den yang sulung x de dalam ni.blk umah bini kat Kelantan..

Ingat balik ayah den crito,sumo barang murah2 masa beliau comel2 dulu..kuih pon 5 sen jer masa tu..poie skolah kek pokan rembau tu jalan kaki dari umah kek astano ghajo..jauh tu poit,bapo KM ntah,tp ayah den kiro pakai Batu..den pon da lupo da bapo jauh(mmg da lamo blk msia ni).

Antara cerita2 tentang ayah ak lagi,baru2 ni lombu eh hilang..asal nk rayo je lombu pon hilang..caro org tu curik lombu pon power gak..di ambik eh sumpit,taruk ubat pelali kat jarum sumpitan dea tu,pastu dlm masa beberapa minit, lombu tu pengsan la..pastu pe lagi,roger lori suh bwk lombu tu tempat len..pastu jual..mmg mcm haram..sungguh beruntung gile r sape2 yang mencuri tu(nada suko hati sangat-sangat)..

Diceritakan ttg imam Abu Hanifah plak yang berkaitan dgn hal kecurian haiwan ni..pada zaman Imam Abu Hanifah telah berlaku kehilangan seekor kambing..disebabkan itu, Imam Abu Hanifah tidak makan daging selama 7 tahun kerana dikatakan hayat seekor kambing selama 7 tahun..

Den ponah follow ayh den tgk2kan lombu tu..cmno nk bezokan tapak kaki lombu ngan manusia(sumo tau ye x), dngan kambing, dengan kerebau..beza tapak kaki lombu y lamo dan baru..lombu org punye dan lombu den punya, dan sbgnya..Bez btol maso tu..kadang2 naik motor honda bulat tu ngan akak dan abang2 den pi jalan2 sekitar kampung Astana Raja..sampai 4 ke 5 orang nek moto tu..

Ayah den slaloo bgtau, apis, blaja rerajin, niat lillahi ta'ala, niat nk tuntut ilmu tu semata2 hendak mencari keredhaan Allah Ta'ala..Yang ponting blaja jer..Pasal duit jgn risau, selagi ayah mampu, ayah akan bg, ayah support ko..

Ayah den mmg support den blaja kek cnie..bkn dr segi kewangan je, sumo ado, motivasi, nasihat, doa2..ad sekali tu org kampung ckp kek ayah den, apo ni bang, anta bdk ni p skola agama, xdo kemno budak skola agama ni..x de msa depan..kalo den donga nie org ckp kat den, mmg den lopuk palo eh sampai xdo rupo kepalo lg da..tp ayah den x dola wat mcm tu, tp ckp kek den blk..ko blaja jer pis..pedulikan ap org ckp..ko jgn risau, kito blaja agamo ni, insyaAllah Allah tolong..rezki tu kat mne2 je(da lupo apo ayah den ckp lg msa tu)..

Yang ponting eh,yakinlah dengan rezki dan kekuasaan Allah..Allah da janji da bg sesiapa yang membantu Allah menegakkan agamanya(islam), Allah akan bantu dea..da ad dlm al-quran Allah janji nie,cumo tggl nk yakin jo lg..

Akhir kalam,selamat hari lahir kepada ayah yang ke-66, semoga ayah dimurahkan rezeki, diberi kesihatan, dipanjangkan umur, dan sentiasa tabah dalam menghadapi setiap dugaan yang mendatang.kalo dikira2 blk, zaman pemerintahan jepon ayah den ni lahir..jangan memain..nenek den berlari ke sana sini bwk ayah den nie lari dr jepon(x tau la crite ni betul ke x)..tp masa ni tahun jepun datang malaysia kalo ikut sejarah blk..mohon maaf kalo ad salah dan silap..hadiah xdo..tggu r apis blk msia dulu..

sekian dari anakmu..

p/s:- da macam blog sendiri nmpk eh..
- terima kasih kepada semua sbb sambut ari lahir ayah den setiap tahun smpy cuti
plak tu..toce2..
- ari lahir ayah den arini..1 MEI 1944..

video

Friday, April 23, 2010

oh muqattam..

assalamualaikum..

Disebabkan bebudak umah ni sumo n9,ckp n9 jo la yo..x paham,bley la tyo kek den ni ha..sjo nk wat blog nie..x do kojo..blog ni khas dr bebudak n9 y baru sje menyewa rumah di muqattam..sapo nk dtg cnie,bgla tau..bley jo kitorg tggu kek umah ni..tp kena bwk la hagah kat cnie..hehe

Pertamanya,nk bgtau serba sedikit tentang rumah ni dengan ahli beit dekat rumah nie..rumah ni dekat jugakla dengan suk(pasar)di mana tempat mahasiswa n9 talaqqi al-quran kat muqattam..tp kena jalan cikitla kat depan smpai smpg 4 tu atau dlm bhso arab eh,MAFARIK..dokek ngan ctu r..

Selama mana kehidupan kitorg kek cnie,alhamdulillah,ok la jugak..cumo umah x complete lg r..beli umah x de mafrusyah,mmg r kan..kalo nk hulur2 ckit bley jo..kire hadiahla utk kami..hehe..tp,kek cni xdo melayu la..x rmy..ado jumpo pon plaja indonesia la..itupon x tau diorg dok kek mno..

Kitorg cr umah kek cni hampir2 sebulan la..cdgn dr saudara mohd hafiz..da syeikh Wail koba dok cnie murah2,cr la umah kek cnie..jiran pon alhamdulillah stakat ni,ok2 jer..cr dlm sbulan,akhirnya dptla umah..tp umah ni ad tuan rumah dea,iaitu mak bapak burung dengan anak2nya..smpy2 kat cni,tgk burung tu da bertelur..biar je dulu..tp sekarang bila da smpy sebulan,burung tu pon da terbang..dr bulu halus2,smpyla da bley terbang..nanti den taruk gamba eh..hehe

Harga2 mknn kat cnie murah2 la..

1. Ikan bulti(1kg) = LE10
2. Ikan sembilang(1kg) = LE10
3. Ayam (1kg ) = LE13
4. Kepak ayam dan bhgn dada(1kg) = LE5
5. Sardin(1kg) = LE6
6. Ikan mackerel = LE10

Ini mengikut harga yang paling mahal..Sayur2an x penah beli lg sobab nk save duit dulu buat msa sekarang..duit da sengkek da nie..hehe

Budak2 n9 y dok cni ado 7 org,tp skang 5 org sbb lg 2 org nk masuk selepas imtihan..yang sudah tggl kek cni amal, juaidil, syafiq(aburn), nabil, mohd hafiz(tiada nma samaran)kui3..dan lagi 2 org yang bakal masuk umah ni,ameer dan uweeeesss..dan kami telah dipanggil sbg muqattam sevens..itu adalah mandat dr sultan muqattam..jd lopeh ni,kalo jumpo kitorg..woi,dak mne??kami muqattam sevens..sapo palo korunk??syeikh Wail..hehehe

Sekian....