Pages

Friday, November 12, 2010

Kembali ke Muqattam

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..

Lama update blog..Kali ni musim cuti raya Haji,jd amik peluang nk menulis.Pengalaman kiranya ni..Skodar jo ni ha!!

Ahli Muqattam sebenarnya ramai yang baru pulang dari malaysia..Tinggal seorang je selama 3 bulan,Ameer haziq harunarrashed(mmg kantoi eja nma ayah ameer)hehe..sori la ameer..Kebanyakan daripada kami sampai di meir pada 30/10 n 1/11 baru-baru ini..Banyak penglaman bila tinggal d Malaysia..Dan macam-macam juga yang berlaku di Malaysia iu sendiri..Tak tau nak cakap macam mana tentang keadaan di Malaysia..Kena la balik Malaysia,insyaAllah,tau sendiri keadaan di sana..Terasa banyak tanggungjawab yang perlu dijalankan bila kembali semula di Malaysia nanti..

Sekarang kami tinggal 6 org sahaja disebabkan sahabat kami Nabil telah berpindah dan menyambung pelajaran beliau di Universiti Madinah..Kami mendoakan beliau supaya berjaya di sana dan dipermuahkan segala urusan beliau di sana..Tapi kami tetap dengan Muqattam Sevens bg menghargai kenangan bersama haji Nabil(osah kenangan eh)..Sapa2 yang bakal ke Mekah atau Madinah nanti,silalah hubungi haji Nabil ye!!Mungkin mudah untuk pi jalan2..


Nabil dan Juaidil masa nak pi ziarah Syeikh Ibrahim kat Alex..

Kembalinya kami di sini memerlukan beberapa perubahan..Perubahan keadaan dalam rumah dan sebagainya..Memerlukan banyak duit juga atas sebab,tangga yang baru,juga sakhonah yang baru(pokai duit memasing)..TApi perubahan yang paling penting ialah niat kami semata-mata hendak menjadi HAMBA ALLAH S.W.T

Sebelum terlupa,peringatan kepada kawan-kawan yang bakal pulang ke Malaysia sama ada yang pulang bercuti ataupun pulang habis,silalah bersiap sedia..Ramai yang memerlukan kita,dari segi menjadi imam,menjadi penasihat agama,membuat program bagi menyelamatkan remaja-remaja Malaysia sekarang..Dan juga bersiap-sedia dari segi ilmu masing-masing kerana bila-bila masa sahaja kita akan dipanggil ke hadapan bagi menyampaikan ilmu..


Gambar program KEMBAQ..

Jadi,tu yo la takat ni..Sekian..

p/s: Baru teringat, lama sangat duduk Malaysia aritu,sampai da menyampah gak eh org tgk muka ni..Janganlah cuti lama sangat..

Jangan lupa poso gak ari 'Arafah..insyaAllah

Friday, July 23, 2010

Ke 'Mator'

Assalamualaikum W.B.T..

Pengalaman kali pertama membawa 'Avanza' ke mator..Mangsanya adalah Juaidil..

Pada suatu hari,aku mengambil kereta dari seorang brother.Muka ala-ala otai tapi suara alaaahaaiiii, macam gadis menggedik tak dapat hadiah 'bear' dari pakwenya..Kemudian aku pon membawa Juaidil ke bank HSBC yang terletak di Nafura.Setelah sampai di bank tersebut, tengok-tengok duit tak jugak masuk walaupun difahamkan duit telah dimasukkan sejak minggu lepas lagi.

Kemudian kami pon balik ke rumah dengan kekecewaan tambahan lagi pada diriku ini sebab dia berhutang dengan aku.Dalam hati, bilolah nak dapat balik duit den ni, menyosal bagi pinjam.Baik sedekah kat anak yatim dari bagi dia pinjam.

Sampai di rumah, Juaidil menyiapkan segala keperluan sebelum bertolak ke Mator.Mandi, makan, dan sebagainya.Setelah itu kami memenuhi Avanza yang ketika itu agak 'sardin' disebabkan ada beberapa sahabat dari 'Asyir datang menziarahi kawanku ini.Untuk sementara waktu je 'sardin' ni sebab nak hantar sampai di Wafa' wal 'Amal.

Pada jam 1.30 ptg kami pon bertolak ke Mator.Naik kapal pukul 3.30 ptg, elok sgt la tu jalan lambat(da la lupa ikut jalan 'shortcut').Baru je bertolak, kawanku ini telah terlupa beg yang mana di dalamnya terdapat tiket, pasport dan barang2 yang penting untuk melepaskan diri beliau keluar dari bumi Mesir ini.Jadi beliau pon naik balik ke rumah cari barang2 tersebut.Setelah sekian lama, beliau pon turun blk.Rupa2nya ada kat dlm kereta..Men nyorok2 plak beg ni.

Dalam perjalanan untuk menghantar beberapa orang sahabat aku di Wafa' wal 'Amal(2 orang sahaja) aku telah masuk ke jalan yang salah..Bebudak ni suma menentang dan kata jalan salah.Berlakulah sedikit salah faham.Aku pon ikut cakap bebudak ni, pusing blk.Tapi aku tetap tidak puas hati, aku cakap betullah jalan ni.Akhirnya Juaidil pon cakap, ikutla jalan ko tadi.Cuak bebudak ni ngan Juaidil ha.Aku ada back up besar la.Bebudak ni semua diam, tanda mengalah.Dengan muka bangga dan senyum sampai ke telinga, aku pon ikut semula jalan ak tadi(pusiiiing blk).Sesampai je di jalan utama, ternyata, memang aku yang salah.Nak jaga malunya pasal, buat2 rupa tak bersalah.Aku menurunkan kawan aku di situ yang mana tempat tu bukanlah bernama Wafa' wal 'Amal..

Setelah itu, aku meneruskan perjalanan ke melalui Rabaah untuk ke mator.Masing-masing sudah agak kelam-kabut dan gelabah dan kawanku ni pulak sering menerima paggilan dari sahabatnya yang telahpon menunggu di Mator.Sesampainya di Rabaah, jalan pulak 'jam'.Aku jalan ckit, pastu 2 kereta arab potong.Jalan cikit lagi, 2 kereta arab potong.Pastu Nabil pulak bising, tu ha arab tu da potong, bwk la betul2.Jgn bagi diorang potong lagi.Memang bertambah lagi angin aku dengan 'statement' tu..Dah lah nk cepat, 'jam', bebudak ni bising plak(Nak copek torobang rrr).Kami meneruskan juga perjalanan walaupun hati dipenuhi api matahari.Alhamdulillah, berkat kesabaran yang tinggi dan tidak terkata hebatnya, kami dapat melepasi halangan tersebut.

Perjalanan diteruskan ke mator yang mana jalan ini di'guide' oleh Amal.Aku tolong bawa kereta sahaja.Dalam perjalanan yang mana Avanza dipandu agak laju dan kereta arab suma cuak dengan memberikan laluan kepada kami seolah-olah kereta kami ini Ambulans.Dan-dan je, ada sebuah teksi ala-ala 60-an memotong kami.Kami hanya mampu memandang sahaja.Di atas teksi tersebut terdapat pelbagai barang.Ketika kami meluncur laju, tiba-tiba, basikal jatuh dari atas teksi itu(nasib baik bukan almari baju).Nabil telah menjerit ketakutan dan disambung pula oleh Aburn membuatkan aku terkejut.Keadaan menjadi cemas dan tak terkwal.Aku mengelak bagaikan 'Ammu bikia' yang sedang membawa keldai.Padahal jauh lagi basikal yang jatuh itu. Kemungkinan untuk melanggar pon 20 persen je.Ceh, wat ak cuak je.Alhamdulillah tidak berlaku kemalangan.

Setelah beberapa kejadian yang berlaku di jalan raya,akhirnya,akhirnya(ulang,tanda puas hati gila)sampai juga ke pintu utama untuk masuk ke dalam kawasan mator.Kami terus ke mator 1.Kami sampai sekitar jam 2 lebih.Akhirnya, Juaidil pon masuk ke dalam dan menyelesaikan urusannya.Alhamdulillah, dia lepas bersama-sama kawan-kawan yang sudah lama menunggu.

Kami pulang dalam keadaan yang gembira.Semasa perjalanan pulang ke rumah, Uwais menceritakan yang mana tangannya sudah tersedia di handbrake, jikalau ada apa-apa yang berlaku manakala Amal membaca pelbagai surah kerana berharap beliau tidak salah jalan.Semua mengucapkan syukur kepada ilahi kerana tiada apa-apa benda yang berlaku.Alhamdulillah!!!

p/s: -rupanya duit tu salah akaun da, padanlah dah seminggu x masuk2
-sapa yang nak balik msia ataupon da sampai msia, moga dapat berbakti pada masyarakat

Sekian..Wassalam..

Monday, July 19, 2010

Akhlak Rasulullah S.A.W

Sekadar renungan dan muhasabah untuk diri kita..Video ini adalah sedikit cerita atau kisah mengenai junjungan besar kita Rasulullah S.A.W..

video


قال صلي الله عليه وسلم:انما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
وقالت احدى زوجاته:كان صلي الله علية وسلم خلقة القران


Juga sedikit rakaman madeh pujian2 untuk Rasulullah S.A.W..Kadang-kadang rasa hendak tulis 'kekasih kita' junjungan Rasulullah S.A.W, tetapi tidak layak rasanya diri ini untuk mengungkap kata-kata tersebut..

madeh.mp3

Ini adalah rakaman ketika Majlis Hol Syeikh Soleh Ja'afari dahulu..

Saturday, July 17, 2010

Perpisahan

Bismillahirahmanirrahim,

Assalamualaikum W.B.T..

Hanya sedikit renungan dari diri ini yang tidak layak untuk mengungkapkan dengan penulisan..

Sahabat-sahabat yang dirahmati sekalian,
Ajal dan maut ditangan tuhan.Kita semua sebagai makhluk Allah S.W.T tidak boleh lari dari kematian yang bakal tiba.Bahkan kita semua tidak tahu langsung bilakah malaikat maut bakal menjemput kita.Hanya Allah S.W.T yang mengetahui waktu kematian kita semua.Mungkin sebentar lagi, esok lusa, tulat ,seminggu lagi dan seterusnya..

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahwa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :

“Bahwa malaikat maut memperhatikan wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah herannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berhura-hura dan bergelak-tawa.”

Apa yang telah saya pelajari sebelum ini di mana manusia ini terbahagi kepada empat ketika hidupnya dan ketika ajalnya.

Pertama, lahirnya Islam dan ketika matinya juga Islam.
Kedua, hidupnya Islam dan ketika matinya kafir.
Ketiga, hidupnya kafir ketika matinya juga kafir.
Keempat, hidupnya kafir dan ketika matinya Islam

Beruntunglah bagi kita yang termasuk dalam golongan pertama dan keempat.Juga mohon dijauhkan daripada termasuk dalam golongan orang yang kedua dan ketiga, na'uzubillahi min zalik.Perbanyakkanlah doa ini :-

اللهمّ اختم علينا بحسن الخاتمة
ولا تختم علينا بسوء الخاتمة


Apabila terjadinya kematian, sudah tentu kita semua pasti akan berasa sedih atas pemergiannya, lebih-lebih lagi apabila orang yag pergi meninggalkan kita adalah antara orang yang paling kita sayangi.

Kami pernah mendengar seorang ulama' yang terkenal apbila beliau hadir di dalam satu majlis ilmu.Sebelum bermulanya majlis tersebut, beliau telah dikhabarkan dengan kematian ibunya yang tercinta dan beliau ingin terus pulang ke negaranya.Kemudian beliau teringat antara musibah yang paling besar dalam hidup manusia adalah kematian kekasih kita junjungan Rasulullah S.A.W, lalu beliau mengambil keputusan untuk meneruskan majlis ilmu tersebut dengan terus berdakwah di jalan Allah S.W.T.

Andaikata perkara ini terjadi kepada diri kita, apakah yang bakal berlaku seterusnya?Adakah kita mampu untuk menjadi seperti ulama' tersebut yang mempunyai iman dan keyakinan yang tinggi dalam hidupnya?Mungkin beliau yakin dengan kata-kata di bawah ini yang saya petik dari status seorang sahabat,"Pertemuan di SINI menjanjikan perpisahan, kita hanya mengharapkan pertemuan yang kekal abadi di SANA".

Firman Allah S.W.T yang bermaksud,

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan daripada harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya."

Al-Baqarah: 155-157.

Yang pastinya, kematian itu adalah hak daripada Pencipta kita kerana setiap 'barangan' yang kita gunakan di dunia ini adalah bersifat pinjaman dan perlu dipulangkan apabila tiba masanya kelak..

Firman Allah Taala yang bermaksud :

“Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mempercepatnya.” (Surah Al-A’raf ayat 34)

Tidaklah kami merasakan sesuatu yang amat pedih dan sedih melainkan perkara ini yang terjadi lebih-lebih lagi terhadap sahabat karibku yang telah kehilangan ibunda yang tersayang.Ini adalah antara perkara yang membuatkan aku tersentak dan hiba kerana memikirkan beliau yang tidak dapat bersama-sama ketika pemergian ibunya kerana beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan.Hanya Allah S.W.T yang mengetahui betapa peritnya perkara yang dilalui beliau..

Moga-moga Allah mencucuri rahmat ke atas bondanya dan menjadikan sahabatku tabah, tabah dan terus tabah dalam meneruskan liku-liku kehidupannya yang akan datang..Al-Fatihah..

Sekian..

Assalamualaikum W.B.T..

Friday, July 9, 2010

Memelihara Lisan

Assalamualaikum W.B.T..

Pepatah Melayu ada menyebutkan 'terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya'..Pepatah ini seringkali kita dengar dan pernah juga dipelajari sejak dari sekolah rendah lagi..Dan sememangnya, kita telah didedahkan dan diajar oleh guru-guru serta ibu bapa kita sendiri tentang maksud tersirat jua tersurat daripada pepatah ini.

Telah Allah ciptakan pelbagai jenis manusia yang bertebaran di muka bumi Allah S.W.T ini..Bermacam-macam jenis perangai dan ragam.. Ada yang, nakal-nakal sikit, pemarah tapi bila tengok muka si pemarah, yang kena marah tak jadi nak tunduk-tunduk takut, tegas tapi muka comel, baik tapi muka taiko, dan macam-macam lagi.

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud,“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.”

Daripada firman Allah S.W.T di atas, ketahuilah bahawasanya, kita sebagai manusia, bukanlah terdiri daripada satu jenis sahaja bahkan berbagai-bagai..Cuba kita semua fikirkan andaikata semuanya gemuk sahaja, siapakah yang hendak makan sikit..Jikalau semuanya pemarah sahaja, siapa yang hendak jadi penyabarnya..Sudah tentu haruk -pikuk dunia ini andaikata semuanya pemarah..

Juga terdapat hadis dalam Sohih at-Tirmidzi yang bermaksud "Bukankah yang menenggelamkan manusia ke neraka di atas hidung-hidung mereka tidak lain karena hasil lisan-lisan mereka?"

Di dalam hadis ini terdapat tegahan juga ancaman daripada Allah S.W.T..Sangat berat ancaman ALlah S.W.T..

Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama menghayati dan mengambil pengajaran daripada hadis Nabi S.A.W di dalam Arba'in Nawawi karangan imam Nawawi yang bermaksud "Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata baik atau diam, siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia menghormati tetangganya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya" (Riwayat Bukhori dan Muslim)..

Digalakkan kepada kita, bagi sesiapa yang seringkali tersilap kata,hendaklah mengunci mulutnya daripada berkata-kata, atau memikirkan baik-baik perkataan-perkataan yang bakal dilafazkan kepada seseorang..

Kita juga seharusnya lebih waspada dalam memelihara setiap perbicaraan kita daripada membuatkan orang terasa hati dengan kita, lebih-lebih lagi orang yang dekat dan juga orang kita sayangi..

Renung-renungkan ayat al-Quran di bawah ini..
Firman Allah Ta’ala.
“Ertinya : Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa yang amat nyata. ” [Al-Ahzab : 58]

P/S : Kalau ada kesilapan dalam sedar ataupun tidak sedar, mohon maaf bebanyak..Bagi orang yang buat kesalahan ini,hatinya selalu gelisah, pemikirannya selalu runsing..Makan tak lalu, tapi bertambah-tambah. Mandi tak basah, tapi air habis berkolah-kolah..Ada orang macam ni yer..

Monday, June 21, 2010

Cerita Masyuk!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum W.B.T..

Ini saja je nk post sbb tgk cerita ni agak menarik..Tajuk ceritanya Le Grand Voyage..Cerita ni adalah cerita yang dibuat oleh orang Perancis..cerita ini sudah lama..Kalau yang sudah tengok cerita ni, eloklah..Kalau yang belum tu, eloklah download cepat..

Cerita ini mengisahkan seorang lelaki tua yang teringin pergi menunaikan haji, tetapi cara dia pergi itu agak pelik sebab beliau ingin menaiki kereta dan tidak mahu menaiki kapal terbang..Jadi,terpaksalah anak beliau menjadi drebar apaknya untuk menunaikan HAJI bagi melengkapkan Rukun Islam yang ke-5..

Mereka melalui beberapa negara dari Perancis sebelum sampai ke Arab Saudi..Mereka melalui beberapa pengalaman pahit dan manis dan juga bukti kesabaran ayah terhadap anaknya..Kalau nak tau lagi, tengok la kisah ni..



Jangan lupa download ye cerita ni..Kalau nak, boleh datang Muqattam amik..

Sekian.......

Tuesday, June 15, 2010

Majlis Maulid Sayyidi Syeikh Soleh al-Ja'fari..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum W.B.T

Sekadar iklan kepada sahabat-sahabat yang berada di Mesir..Sekarang ini telah diadakan majlis sempena Maulid Saiyidi Syeikh Soleh al-Ja’fari di Masjid Syeikh Soleh al-Ja’fari,Darrasah..Jadi kepada sahabat-sahabat bolehlah menghadiri majlis tersebut..

Majlis ini telah diadakan sejak hari Ahad yang lalu dan akan tamat pada hari Khamis..Walaupun terlambat sedikit membuat iklan ini, tetapi diharapkan agar kita mendapat sedikit manfaat dari majlis ini..

Tentatif program..

Hari : Ahad –Khamis
Tarikh : 13/6/2010 – 17/6/2010
Selepas Magrib : Majlis bacaan al-Quran sehingga khatam..
Selepas Isya’ : Majlis bacaan Madeh dan Qasidah Rasulullah S.A.W..

Diharapkan kepada sahabat-sahabat dapat meluangkan sedikit waktu untuk kita sama-sama mendapat sedikit manfaat daripada majlis ini.

Cuba bayangkan diri kita ini, berapa kalikah kita berselawat ke atas junjungan besar Rasulullah S.A.W dalam sehari?Agak-agaknya, layakkkah kita untuk mendapat syafaat Rasulullah S.A.W di akhirat kelak?

Jikalau Piala Dunia yang engkau risaukan, Piala Dunia hanya sementara bahkan tiada manfaat pun darinya..Jikalau makanan yang engkau risaukan, makanan disediakan ketika majlis tersebut.. Po jo nak laie?? Tinggal hendak datang je lg..Jadi,jemputlah datang ye..Jangan malu-malu..Makanan rohani dapat, makanan jasmani pon dapat..InsyaAllah..

Ini tulis je lebih ni..Buatnya pon belum tentu lagi..Doakan kami semua..

p/s : - Hari Khamis tu sampai Subuh kita bermadeh ye..InsyaAllah..
- Rupanya-rupanya maqam-maqam yang kami telah ziarahi di pos yang lalu, semuanya berada di tanah yang bernama Muqattam..

Friday, June 4, 2010

Ahli Muqattamin Ziarah Maqam..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum W.B.T..

Salam pembuka bicara,
Apa cerita??

Hah..Tiba-tiba rasa macam nak berpantun pula..Sekali-sekala..Malas nak tunjuk bakat,tp tertunjuk pulak..Tak pe la ye!!Cerita kali ni nak bawakan khas kepada sahabat-sahabat tentang kami ahli Muqattam Sevens telah pon pergi menziarahi beberapa maqam yang berada di Kaherah ni..

Kami pergi sebelum peperiksaan di Azhar bermula..Baru sekarang nak cerita..Kami bertolak dari rumah kami dengan menaiki tremco menuju ke Sayidah 'Aisyah..Tambang LE1..Kami pergi seramai 6 orang..Import seorang gang dari Dumyat..kalo dalam FB dea,nmenye zul da ma..cmni kot kalo x silap..Panggil Zul jo..

Kami telah menziarahi lebih daripada 15 maqam..Kami bertolak sekitar jam 9 pagi..

1. Maqam Saiyidah 'Aishah..

Maqam yang pertama kami ziarahi ialah Maqam SAiyidah 'Aishah..Maqam ni terletak di dalam Masjid Saiyidah 'Aisyah..Beliau adalah keturunan Saidina Hussain..

Kemudian kami bertolak ke Maqam Imam Waqi' dari Saiyidah 'Aishah dengan menaiki tremco..Tambang hanya LE 0.75..

2. Maqam Imam Waqi'..

Setibanya kami di Maqam Imam Waqi' yang juga merupakan guru kpd Imam Syafi'e..Ingat ye,kalo nk pg maqam Imam Syafi'e, kena ziarah Maqam Imam Waqi' dulu..Sebab ni adalah ingatan dari Imam Syafi'e..

Sepertimana yang telah dijangka, maqam Imam Waqi' tutup kerana kebiasaannya, Maqam ini dibuka pada hari Jumaat..Kalo nak tengok,pegi hari Jumaat ye..

3. Maqam Imam Syafi'e..

Kemudian kami berjalan kaki menuju ke Maqam Imamuna Imam Syafi'e Rahimullahi Ta'ala..


Di maqam Imam Syafi'e juga terdapat bekas peninggalan tapak kaki Rasulullah S.A.W..Sejauh mana kebenarannya, wAllahua'lam..

Kami juga telah menunaikan Solat Jenazah Ghaib kerana nenek kepada sahabat kami(Amal) telah terlebih dahulu meninggalkan kita di dunia yang fana ini..Al-Fatihah..

4. Maqam Imam Zakaria al-Ansori..

Di dalam masjid yang sama di mana terletaknya Maqam Imam Syafi'e, terdapat sebuah Maqam yang mana hidup beliau diapit oleh 2 orang ulamak yang bernama Ibnu Hajar..(x tau bhs mudahnya apa?)Pertamanya, Imam Ibnu Hajar al-Askolani y merupakan guru kepada Syeikh al-Islam ini..Keduanya, Imam Ibnu Hajar al-Haitami yang merupakan anak murid kepada Imam ZAkaria al-Ansori..

Sapola tu..hehe..

5. Maqam Saiyidah Fatimah RadiAllahu'anha..

Selepas menziarahi Maqam Imam Syafie dan Maqam Imam Zakaria al-Ansori, kami meneruskan perjalanan menuju ke maqam Saiyidah Fatimah ini..Beliau merupakan Ahli Bait Rasulullah S.A.W yang berketurunan Imam Husain..



6. Maqam Saiyidah Ummi Kalthum bt Imam Husain..

Beliau merupakan anak kepada Imam Husain b Saidina 'Ali KarramAllahuwajhah..

7. Maqam Saidina Abu Zar al-Ghifari..

Beliau merupakan sahabat Rasulullah S.A.W..

8. Maqam al-Imam al-faqih al-Laith B Sa'ad RadiAllahuanhu..

Beliau adalah antara guru kepada Imam as-Syafi'e RadiAllahuanhu..Imam Lais telah diakui kehebatannya oleh Imam Syafi'e..Imam Malik RadiAllahuanhu yang kita sedia maklum hebat dan mempunyai mazhab sendiri, tetapi Imam Laith dianggap lebih Faqih dari Imam Malik oleh Imam Syafi'e(Imam Laith ad mazhab sendiri, tetapi tidak tersebar seperti mazhab-mazhab imam yang empat)..

Berbanding den, dah lah x faqih,dan lebih-lebih lagi x faqih dr orang lain..Juga terdapat di sekitar maqam ini juga terdapat maqam anak murid kepada Imam Laith dan juga anak kepada Imam Laith..

9. Imam Ibnu Hajar al-Asqolani RadiAllahuanhu..

Beliau merupakan guru kepada imam Zakaria al-Ansori sepetimana telah disebut di atas..Di sini, pintu maqam Imam Ibnu Hajar telah bertutup kerana dalam proses menggantikan pintu tersebut dengan pintu yang baru..

Bersama seorang awek 'arab..



10. Imam 'Uqbah b 'Amir al-Juhaini..

Beliau merupakan sahabat Rasulullah S.A.W..Di maqam imam 'Uqbah terdapat hajar al-aswad yang mana telah dihadiahkan oleh Rasulullah S.A.W..Di belakang Masjid ini juga terdapat jam yang diukir di dinding masjid tersebut..

Jam y dimaksudkan..

Hajar al-Aswad..


11. Saiyidah Fatimah Hasan al-Anwar..

Beliau merupakan Ahli Beit Rasulullah SAllahu 'alaiHi wasallam..


Perasmian tempat..

12. Maqam Saiyidah Rabi'atul Adawiyah RadiAllahu'anha..


13. Maqam Saiyidi Zun Nun al-Misri RadiAllahu'anhu..

Nama beliau ialah Tsauban b Ibrahim Abu al-Faid..

14. Saiyidi Muhammad ibnu Hanifah RadiAllahuanhu..



Maqam Saiyidah Rabi'atul 'Adawiyah, maqam Saiyidi Zun Nun al-Misri, dan maqam Saiyidi Muhammad ibnu Hanifah berada pada 1 kawasan yang mana kena mnx kunci pada seorang Mama yang menjaga maqam ini..

Kemudian dari sini kami berjalan kaki selama lebih kurang 30 minit lebih untuk ke maqam seterusnya..

Beberapa gambar ketika dalam perjalanan menuju Maqam Imam Ibnu 'Atoillah as-Sakandary..


Mano kodai aiskrim??

Beli aiskrim..

Perhentian ke-2 selepas makan aiskrim..

Kali ni minum air dulu..Pekena sprite 1 botol..Lega ckit, fuhh!!!

Ada gak kedai kat celah-celah kubur..


Dah macam model iklan nmpk eh...

Nampak cara jalan pon da tau masing-masing da pancit..

15. Maqam Sayyidi 'Abdullah b Abi Jamrah..

Setelah lebih setengah jam perjalanan dari maqam Saiyidah Rabi'atul 'Adawiyah, akhirnya sampai ke maqam Saiyidi 'Abdullah b Abi Jamrah..


Beliau merupakan seorang Ulama' hadis..Antara kitab beliau, Mukhtasor Abi Jamrah..Berhampiran dengan maqam ini, terdapat tempat Khalwat Saiyidah Nafisah..

Tempat khalwat Saiyidah Nafisah RadiAllahuanha..

16. Maqam Saiyidi Ibnu 'Atoillah as-Sakandari..

Di Masjid ini, kami telah berehat sebentar dan menunaikan solat Zohor secara berjamaah..

Antara kitab Imam 'Atoillah as-Sakandari ialah Kitab Hikam yang mana kitab ini antara kitab famous yang diajarkan oleh para Ustaz di Malaysia..Payah juga nak faham kitab ni..Kena ad terjemahan juga..

17. Maqam Saiyidi Asyraf ar-Rifai'e al-Husaini(Wali kecil)..

Akhir sekali, kami menziarahi maqam wali kecil, tetapi tutup juga..Kemungkinan ayah beliau tiada di maqam..

Kemudian kami berjalan kaki menuju ke jalan Ma'ady..Kami menunggu bas untuk kembali pulang ke Muqattam..Tambang LE 0.50..

Penantian bas..





Akhirnya kami sampai di Muqattam sebelum Asar..Perjalanan kami tidaklah sejauh mana kerana terdapatnya kenderaan awam..

Jadi, kepada sahabat yang lain, sudah-sudah lah tu tinggal di Sabi'e dan sekitarnya..Pakat ramai-ramai pindah Muqattam..Kami sedia menyambut anda..hehe..

Mudah-mudahan kita semua tergolong dalam golongan yang mencintai nabi dan golongan yang dicintai nabi..Amin..

Kalo awal-awal tadi dibuka dengan pantun, akhir ni pon nk bg 1 pantun la..Pantun 2 kerat nmanya..

Semalam pergi kedai Salam,
Wassalam..

Monday, May 31, 2010

Janganlah Berburuk Sangka Kepada Allah

Para pembaca yang budiman, perlu untuk kita ketahui bersama bahwa ALLAH adalah Dzat yang maha sempurna, baik dari Nama, Sifat maupun perbuatan-Nya. Tidak ada satupun aib atau cela yang terdapat pada ALLAH.

Sebagai bentuk realisasi TAUHID, kita dilarang mengingkari nama dan sifat yang telah ditetapkankan oleh ALLAH Ta’ala. Kita wajib percaya dan menerima sesuatu yang telah ditetapkan ALLAH kepada para hambaNya.



Segala Sesuatu Diciptakan Dengan Hikmah

ALLAH menciptakan langit dan bumi beserta isinya, semuanya tentu mengandung hikmah yang agung dan tidak dalam rangka kesia-siaan.

ALLAH Ta’ala berfirman yang artinya, “Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya tanpa hikmah (hanya sia-sia saja). Yang demikian itu adalah anggapan orang-orang kafir, maka celakalah orang-orang kafir itu karena mereka akan masuk neraka…” (Ash-Shood: 27). Termasuk tatkala ALLAH memberikan manfaat (kebaikan) atau suatu mudhorot (musibah) pada seseorang, tentunya hal ini juga mengandung hikmah yang agung di dalamnya. Subhanallah!

Untuk itu kita harus selalu berhusnuzhon (berprasangka baik) terhadap segala sesuatu yang telah ALLAH tetapkan kepada para hamba-Nya agar kita termasuk orang-orang yang beruntung. BERSYUKURLAH! BERSYUKURLAH! BERSYUKURLAH! SAUDARA SAUDARA KU SEKALIAN!!



Rahasia di Balik Musibah

Para pembaca yang budiman, tidaklah ALLAH menimpakan suatu musibah kepada para hambaNya yang mu’min kecuali untuk tiga hal:

Mengangkat derajat bagi orang yang tertimpa musibah, karena kesabarannya terhadap musibah yang telah Alloh tetapkan.
Sebagai cobaan bagi dirinya.
Sebagai pelebur dosa, atas dosanya yang telah lalu.

Su’udzon Itu Tercela

Su’udzon (berprasangka buruk) pada ALLAH merupakan sifat tercela yang harus dijauhi dari diri setiap orang yang beriman karena hal ini merupakan salah satu dari dosa besar. Sikap seperti ini juga merupakan kebiasaan orang-orang kafir dan munafiq. Mereka berprasangka kepada ALLAH dengan prasangka yang buruk dan mengharapkan kekalahan dan kehancuran kaum muslimin. Akan tetapi ALLAH membalik tipu daya mereka serta mengancam mereka dengan adzab yang pedih di dunia dan akhirat.



ALLAH berfirman yang artinya, “Dan supaya Dia mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musyrik laki-laki dan perempuan yang mereka itu berprasangka buruk terhadap ALLAH. Mereka akan mendapat giliran (kebinasaan) yang amat buruk dan ALLAH memurkai dan mengutuk mereka serta menyediakan bagi mereka neraka Jahannam. Dan (neraka Jahannam) itulah sejahat-jahat tempat kembali.” (Al-Fath: 6)

Adzab dunia yang akan diterima oleh orang kafir dan orang munafiq yang memusuhi ALLAH adalah berupa keresahan dan kegelisahan yang melanda hati mereka tatkala melihat keberhasilan kaum muslimin. Adapun adzab akhirat, mereka akan mendapatkan murka ALLAH serta dijauhkan dari rahmat Alloh dan dimasukkan ke dalam neraka jahannam yang merupakan sejelek-jelek tempat kembali.



Berprasangka buruk pada ALLAH merupakan bentuk cemooh atau ingkar pada takdir ALLAH, Misalnya dengan mengatakan “Sepatutnya kejadiannya begini dan begitu.” Atau ucapan, “Aduhh rezeki saya akhir-akhir ini merosot terus ahh? Lagi habis semuanya memang ..…” serta bentuk ucapan-ucapan yang lain. Banyak orang berprasangka buruk pada ALLAH baik yang berkaitan dengan dirinya sendiri maupun orang lain. Tidak ada yang dapat menghindar dari prasangka buruk ini kecuali bagi orang-orang yang memahami nama dan sifat ALLAH. Maka sudah selayaknya bagi orang yang berakal dan mau membenahi diri, hendaklah ia memperhatikan permasalahan ini dan mau bertobat serta memohon ampun terhadap prasangka buruk yang telah ia lakukan.



Jauhi Prasangka Buruk Kepada ALLAH

Sikap berburuk sangka merupakan sikap orang-orang jahiliyah, yang merupakan bentuk kekufuran yang dapat menghilangkan atau mengurangi tauhid seseorang. ALLAH Ta’ala berfirman yang artinya, “Mereka menyangka yang tidak benar terhadap ALLAH seperti sangkaan jahiliyah. Mereka berkata: ‘Apakah ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini?’ Katakanlah: ‘Sesungguhnya urusan itu seluruhnya di tangan ALLAH.’ Mereka menyembunyikan dalam hati mereka apa yang tidak mereka terangkan kepadamu; mereka berkata: ‘Sekiranya ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini, niscaya kita tidak akan dibunuh (dikalahkan) di sini.’

Katakanlah: ‘Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh.’ Dan ALLAH (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. ALLAH Maha Mengetahui isi hati.” (Ali-Imran: 154)



Perlu untuk kita ketahui bersama, berprasangka buruk kepada Alloh dapat terjadi pada tiga hal, yaitu:

Berprasangka bahwa ALLAH akan melestarikan kebatilan dan menumbangkan al haq (kebenaran). Hal ini sebagaimana persangkaan orang-orang musyrik dan orang-orang munafik. ALLAH berfirman yang artinya, “Tetapi kamu menyangka bahwa Rasul dan orang-orang mukmin tidak sekali-kali akan kembali kepada keluarga mereka selama-lamanya (terbunuh dalam peperangan, pen) dan syaitan telah menjadikan kamu memandang baik dalam hatimu persangkaan itu, dan kamu telah menyangka dengan sangkaan yang buruk dan kamu menjadi kaum yang binasa.” (Al-Fath: 12)
Perbuatan seperti ini tidak pantas ditujukan pada ALLAH karena tidak sesuai dengan hikmah ALLAH janji-Nya yang benar. Inilah prasangka orang-orang kafir dan Neraka Wail-lah tempat mereka kembali.

Mengingkari Qadha’ dan Qadar Alloh yaitu menyatakan bahwa ada sesuatu yang terjadi di alam ini yang di luar kehendak ALLAH dan taqdir ALLAH. Seperti pendapat Sekte Qodariyah.
Mengingkari adanya hikmah yang sempurna dalam taqdir ALLAH. Sebagaimana pendapat Sekte Jahmiyah dan Sekte Asy’ariyah.
Iman dan tauhid seorang hamba tidak akan sempurna sehingga ia membenarkan semua yang dikabarkan oleh ALLAH, baik berupa nama dan sifat-sifat- Nya, kesempurnaan- Nya serta meyakini dan membenarkan janji-Nya bahwa Dia akan menolong agama ini



Untuk itu sekali lagi marilah kita instropeksi diri, apakah kita termasuk orang yang seperti ini (orang gemar berprasangka buruk pada ALLAH) sehingga kita dijauhkan dari syurga ALLAH yang kekal? Kita berdo’a kepada ALLAH agar menjauhkan kita semua dari berprasangka buruk kepadaNya.



Wallahu a’lam.


penulis;..syafiq abu bakar

Wahai Manusia Lihatlah Hatimu!

Rosulullah bersabda dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang artinya: “Sesungguhnya di dalam tubuh ada segumpal darah. jika segumpal darah tersebut baik maka akan baik pulalah seluruh tubuhnya, adapun jika segumpal darah tersebut rusak maka akan rusak pulalah seluruh tubuhnya, ketahuilah segumpal darah tersebut adalah hati.”



Maka hati bagaikan raja yang menggerakkan tubuh untuk melakukan perbuatan-perbuatan nya, jika hati tersebut adalah hati yang baik maka seluruh tubuhnya akan tergerak untuk mengerjakan hal-hal yang baik, adapun jika hatinya adalah hati yang buruk maka tentunya juga akan membawa tubuh melakukan hal-hal yang buruk. Hati adalah perkara utama untuk memperbaiki manusia, Jika seseorang ingin memperbaiki dirinya maka hendaklah ia memperbaiki dahulu hatinya!!!



Ketahuilah, hati ini merupakan penggerak bagi seluruh tubuh, ia merupakan poros untuk tercapainya segala sarana dalam terwujudnya perbuatan. Hati laksana panglima yang memompa pasukannya untuk melawan musuh atau melemahkan mereka sehingga mundur dari medan peperangan. Karena hati disifatkan dengan sifat kehidupan dan kematian, maka hati ini juga dibagi dalam tiga kriteria yakni hati yang mati, hati yang sakit dan hati yang sehat.



1. Hati yang Sehat

Yaitu hati yang selamat, hati yang bertauhid (mengesakan ALLAH dalam setiap peribadatannya) , di mana seseorang tidak akan selamat di hari akhirat nanti kecuali ia datang dengan membawa hati ini. ALLAH berfirman dalam surat as-Syu’ara ayat 88-89:

يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

“(Yaitu) hari di mana tidak berguna lagi harta dan anak-anak kecuali mereka yang datang menemui ALLAH dengan hati yang selamat (selamat dari kesyirikan dan kotoran-kotorannya) .” (QS. Asy Syu’ara: 88,89)



Hati yang sehat ini didefinisikan dengan hati yang terbebas dari setiap syahwat, selamat dari setiap keinginan yang bertentangan dari perintah ALLAH, selamat dari setiap syubhat (kerancuan-kerancua n dalam pemikiran), selamat dari menyimpang pada kebenaran. Hati ini selamat dari beribadah kepada selain ALLAH dan berhukum kepada hukum selain hukum Rosul-Nya. Hati ini mengikhlaskan peribadatannya hanya kepada ALLAH dalam keinginannya, dalam tawakalnya, dalam pengharapannya dalam kecintaannya Jika ia mencintai ia mencintai karena ALLAH, jika ia membenci ia membenci karena ALLAH, jika ia memberi ia memberi karena ALLAH, jika ia menolak ia menolak karena ALLAH. Hati ini terbebas dari berhukum kepada hukum selain ALLAH dan Rosul-Nya. Hati ini telah terikat kepada suatu ikatan yang kuat, yakni syariat agama yang ALLAH turunkan. Sehingga hati ini menjadikan syariat sebagai panutan dalam setiap perkataan dan perbuatannya.



ALLAH berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kalian bersikap mendahului ALLAH dan Rosul-Nya, bertakwalah kepada Alloh, sesungguhnya ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. Al Hujurot: 1)

Pemilik hati yang sehat ini akan senantiasa dekat dengan Al Quran, ia senantiasa berinteraksi dengan Al Quran, ia senantiasa tenang, permasalahan apapun yang dihadapinya akan dihadapi dengan tegar, ia senantiasa bertawakal kepada-Nya karena ia mengetahui semua hal berasal dari ALLAH dan semuanya akan kembali kepada-Nya. Di manapun ia berada zikir kepada ALLAH senantiasa terucap dari lisannya, jika disebut nama ALLAH bergetarlah hatinya, jika dibacakan ayat-ayatNya maka bertambahlah imannya.



Pemilik hati inilah seorang mukmin sejati, orang yang ALLAH puji dalam Firman-Nya:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman (sempurna imannya) ialah mereka yang bila disebut nama Alloh gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Allohlah mereka bertawakkal (berserah diri).” (QS. Al-Anfaal: 2)



2. Hati yang Mati

Hati yang mati adalah hati yang tidak mengenal siapa Robbnya, ia tidak menyembah-Nya sesuai dengan perintah-Nya, ia tidak menghadirkan setiap perbuatannya berdasarkan sesuatu yang dicintai dan diridhai-Nya. Hati ini senantiasa berjalan bersama hawa nafsu dan kenikmatan dunia walaupun di dalamnya ada murka ALLAH, akan tetapi hati ini tidak memperdulikan hal-hal tersebut, baginya yang terpenting adalah bagaimana ia bisa melimpahkan hawa nafsunya. Ia menghamba kepada selain ALLAH, jika ia mencinta maka mencinta karena hawa nafsu, jika ia membenci maka ia membenci karena hawa nafsu.



ALLAH berfirman:

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

“Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya, dan Alloh membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Alloh mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Alloh (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?” (QS. Al Jaatsiyah: 23)



Pemilik hati ini jika dibacakan kepadanya ayat-ayat Al Quran maka dirinya tidak tergetar, ia senantiasa ingin menjauh dari Al Quran, ia lebih senang mendengar suara-suara yang membuatnya lalai, ia lebih senang mendengar nyanyian, mendengar musik, mendengar suara-suara yang menggejolakkan hawa nafsunya. Pemilik hati ini senantiasa gelisah, ia tidak tahu harus kepada siapa ia menyandarkan dirinya, ia tidak tahu kepada siapa ia berharap, ia tidak tahu kepada siapa ia meminta, kehidupannya terombang-ambing, ke mana saja angin bertiup ia akan mengikutinya, ke mana saja syahwat mengajaknya ia akan mengikutinya, wahai betapa menderitanya pemilik hati ini!



3. Hati yang Sakit

Hati ini adalah hati yang hidup namun mengandung penyakit. Hati ini akan mengikuti unsur kuat yang mempengaruhinya, terkadang hati ini cenderung kepada “kehidupan” dan terkadang cenderung kepada “penyakit”. Pada hati ini ada kecintaan kepada ALLAH, keimanan, keikhlasan dan tawakal kepada-Nya. Akan tetapi pada hati ini juga terdapat kecintaan kepada syahwat, ketamakan, hawa nafsu, dengki, kesombongan dan sikap bangga diri.



Ia ada di antara dua penyeru, penyeru kepada ALLAH, Rosul dan hari akhir dan penyeru kepada kehidupan duniawi. Seruan yang akan disambutnya adalah seruan yang paling dekat dan paling akrab kepadanya.

Pemilik hati ini akan senantiasa berubah-ubah, terkadang ia berada dalam ketaatan dan kebaikan, terkadang ia berada dalam maksiat dan dosa. Amalannya senantiasa berubah sesuai dengan lingkungannya, jika lingkungannya baik maka ia berubah menjadi baik adapun jika lingkungannya buruk maka ia akan terseret pula kepada keburukan.



Demikianlah, hati yang pertama adalah hati yang hidup, khusyu’, tawadhu’, lembut dan selalu berjaga. Hati yang kedua adalah hati yang gersang dan mati. Hati yang ketiga adalah hati yang sakit, kadang-kadang dekat kepada keselamatan dan kadang-kadang dekat kepada kebinasaan.



Maka wahai kaum muslimin! hendaknya kita menginterospeksi diri kita sendiri, termasuk dalam golongan yang manakah hati kita? apakah hati kita termasuk dalam hati yang sehat, hati yang sakit atau malah hati kita telah mati? Maka renungkanlah Firman ALLAH dalam surat Al-Kahfi ayat 49:

وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً

“Dan diletakkanlah kitab (kitab amalan perbuatan), lalu kamu akan melihat orang-orang berdosa ketakutan terhadap apa yang (tertulis) di dalamnya, dan mereka berkata: Aduhai celaka kami, kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil dan tidak (pula) yang besar, melainkan ia mencatat semuanya; dan mereka dapati apa yang telah mereka kerjakan hadir (tertulis). Dan Tuhanmu tidak menganiaya seorang juapun.” (QS. Al Kahfy: 49)



Dan sebaliknya Firman-Nya dalam Surat Al-Kahfi ayat 29-30:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً أُوْلَئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَاباً خُضْراً مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقاً

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, tentulah Kami tidak akan menyia-nyiakan pahala orang-orang yang mengerjakan amalan(nya) dengan yang baik. Mereka itulah (orang-orang yang) bagi mereka surga ‘Adn, mengalir sungai-sungai di bawahnya; dalam surga itu mereka dihiasi dengan gelang emas dan mereka memakai pakaian hijau dari sutera halus dan sutera tebal, sedang mereka duduk sambil bersandar di atas dipan-dipan yang indah. Itulah pahala yang sebaik-baiknya, dan tempat istirahat yang indah.” (QS. Al Kahfy: 29,30)



Wahai ZAT yang membolak-bolakkan hati, teguhkanlah hati kami diatas agamaMU, wahai ZAT yang membolak-balikkan hati tuntunlah hati kami teguh di atas ketaatan kepada-MU… AMEEN..

post by;siaru a'lam annubala'

Sunday, May 30, 2010

Penenang Hati..

Assalamualaikum W.B.T..

Allahu Akhbar..Terasa tenang pabila mendengarkan nasyid ini yang juga merupakan sebuah hadis daripada Rasulullah S.A.W..Hadis ini juga merupakan hadis yang terakhir dari kitab hadis muktabar iaitu Sohih al-Bukhori..Dengan segala hormatnya dipersilakan sahabat-sahabat untuk mendengarkannya dan megambil manfaat dari video yang akan dipaparkan ini..



Apabila melihat video di atas ini, seolah-olah diri ini sedang dikumpul di Padang Masyar sedang menanti untuk dihitung oleh-Nya..


Video di atas ini adalah terjemahan ke dalam Bahasa Inggeris..

"Dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang"al-Ayat..Marilah kita sama-sama muhasabah diri, sebanyak mana amalan kita selama ini..Hidup di dunia yang sementara ini..Dunia ini syurga bagi orang kafir dan neraka bagi orang mukmin..Adakah kita termasuk dalam kalangan orang mukmin yang diperkatakan oleh Rasulullah S.A.W??Hidup semakin hari semakin dekat dengan ajal, tetapi adakah ianya mencukupi di bekalan akhirat kelak??

Pada sahabat-sahabat, marilah kita bersama-sama mengamalkan dua kalimah ini,"سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"..Moga-moga kita semua mendapat manfaat bersama..

Maha suci engkau Ya Allah, hidupkanlah kami dalam iman, matikanlah kami dalam iman, dan masukkanlah kami ke dalam syurga-Mu dalam Iman dengan Rahmat-Mu wahai tuhan yang Maha Pemurah lahi Maha Mengasihani..Amin..

Monday, May 24, 2010

Kisah di hari Jumaat..

assalamualaikum..

Kejadian yang berlaku di sebuah negara bernama Mesir..

Pada hari Jumaat, di waktu tengahari..Pada ketika ramai orang Islam sudah pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, ada seorang lelaki yang dirahsiakan namanya telah pergi solat Jumaat..

Beliau pergi dengan seliparnya yang telah dijumpai semula di sebuah rumah lain..Juga memakai serban beserta jubah putih yang cantik dan telah siap diseterika..Beliau tidak lupa juga untuk memakai wangi-wangian untuk mengikut sunnah yang telah dianjurkan Rasulullah S.A.W..


Sekadar untuk memperingati para Ulama'..Moga2 termasuk dalam kalangan mereka..amin..

Selepas itu,beliau pergi ke masjid tetapi apabila beliau sampai ke masjid tersebut, imam telah memulakan khutbahnya(jgn ikut, bkn sunnah)..Sunnah poie masjid awal sebelum imam bagi khutbah,imam sahaja yang sunnah melambat-lambatkan poie masjid yer(iklan jap)..

Ketika di masjid, beliau telah mendengar khutbah dan tidak sempat untuk solat sunnat sebab dalam masjid sudah penuh..Beliau mendengar, mendengar, dan mendengar khutbah sehinggalah khusyuk sambil mengangguk-angguk menunjukkan akan kefahaman beliau yang tinggi tentang khutbah yang dibaca oleh imam tersebut..

Selepas habis khutbah kedua, bilal masjid pon telah mengiqamatkan solat Jumaat lantas imam khutbah dengan pantas merampas 'microphone' dari tangan bilal masjid dan dengan selamber mengimami solat Jumaat..

Selepas habis solat Jumaat, lelaki tadi tidak berkata-kata dan terus membaca surah al-Fatihah, al-Ikhlas, al-Falaq, dan an-Nas sebanyak 7 kali seperti yang terkandung dalam kitab Bidayatul Hidayah yang dikarang oleh imam al-Ghazali..

Selepas itu, beliau terus sembahyang sunat Ba'diyah dan kemudian keluar masjid untuk pulang ke rumahnya..Apabila keluar dari masjid, beliau dengan dengan baik hatinya menyedekahkan sejumlah wang kepada seorang mak cik(seposen jer pon, bg org kebulur pon x nak)..Tetapi selepas itu,mak cik tersebut hanya pandang slack(cmni ejaan yang btol)..Lelaki tersebut pon pelik,apasal la mak cik ni x mau duit ni..Selepas diberi beberapa kali, mak cik ni pon x nak juga..

Kemudian beliau ditegur oleh seorang lelaki"wei,tu mak ak, bkn peminx sodokah, da lamo hidup ko??(marah sgt sampai terkeluar perkataan Melayu)..Dengan wajah yang control macho sambil menunduk-nunduk dan masih berhajat nak bersedekah, beliau terus berjalan melalui mak cik tadi dan meletakkan duit itu ke dalam tabung masjid yang berada di hadapannya..Kemudian beliau terus kembali ke rumah sambil berkata-kata di dalam hati rasa macam nak naik tempat yang paling tggi dan kemudian terjun dari bangunan tersebut(jgn wat adegan ni, HARAM!!)..Sekian..


Sekadar gambar hiasan..Jgn p cari plak mak cik nie..sogan la dio nt..

p/s:Teringat kat Malaysia..Selepas solat Jumaat, tengok budak2 Semenda berkumpul di beranda masjid untuk mendengar Tazkirah dari Ustaz Zakaria..
Moga-moga Ustaz Zakaria sihat selalu dan dipermudahkan segala urusannya..

gambar oh! la' ah(tidak sesekali)

assalamualaikum..

ni sesajo yo x do kojo..taruk gambar2 y ternampak yang agak polik..kalo nk komen, bley la komen yo..kalo x nk, SUDAH!!!hehe..suko-suka-suki jer ni..



ni lori buatan nogori sombilan.kat n9 jumpa lori ni..pastu kena bwk lari sampai mosir sbb ni lori jumpa..




Ni pasaraya terbesar kat mesir..LE9 je(rm 5)huhu

Thursday, May 6, 2010

terjemahan kitab ilhamunnafi'


Berkata Sayyid Soleh al-Ja'afari al-Husaini R.A di dalam salah sebuah wirid(1) beliau yang menyebut mengenai al-Quranul Karim dan kelebihannya:-

"Wahai tuhan yang melihat titisan air mata para pencinta kerana rindu kepada-Nya sedangkan mereka tidak melihat-Nya.Yang melihat kelembutan cinta mereka kepada-Nya bertapak di hati mereka lantas berdoa kepada-Nya.Lalu (dengan sebab itu)Dia menjadikan kemesraan buat mereka melalui pemahaman firman-Nya yang indah, berupa untaian hikmah-hikmah dan hukum-hakam-Nya yang tersusun rapi sehingga membuatkan mereka bertumpu terhadap al-Quran. Lantas muncullah keajaiban-keajaiban ayat-ayatnya yang indah membuatkan mereka menangis, gembira dan sedar. Kadangkala mereka kagum terhadap keindahan bahasa dan huraiannya. Kadangkala mereka menangis kerana takut kepada kedahsyatan ancamannya yang ditujukan oleh Allah S.W.T buat musuh-musuh-Nya.Kadangkala mereka merasa gembira dengan janji agungnya yang diberikan kepada para kekasih-Nya. Kadangkala mereka mendapat peringatan bila mendengar alunan ayat-ayatnya sehinnga terlihat jelas permata-permata makna (ayat-ayat al-quran) disebabkan bersihnya hati-hati mereka. Mereka merasa damai (di dunia ini) sebelum mengecapi kedamaian di dalam kubur. Mereka merasa gembira dengan ganjaran pahala yang begitu besar.

Al-Quran adalah teman mereka.Selepas mati, ia adalah kemesraan mereka. Al-Quran adalah teman yang tidak menjemukan di dunia ini. Selepas mati,ia adalah kemesraan yang paling agung.Jika tersingkap tabir daripada(mata hati) kita sehingga kita mampu melihat suasana ahli al-Quran di dalam pusara mereka, pasti akal kita bingung memikirkan keindahan kilauan(cahaya) mimbar mereka.Mereka telah menyinari kegelapan (malam) dengan membacanya(al-Quran), lalu Allah S.W.T menyinari (kegelapan) kubur mereka.Mereka pernah membuatkan hati-hati para mukminin merasa lapang dengannya(al-Quran), lalu Allah S.W.T pun melapangkan hati-hati mereka..

Orang yang membaca al-Quran berada di dalam hadirat kemesraan dan keamanan.
Orang yang membaca al-Quran mendapat rahmat dan keampunan.
Orang yang membaca al-Quran terpelihara dari gangguan jin dan insan.
Orang yang membaca al-Quran dijanjikan dengan syafa'at al-Quran.
Orang yang membaca al-Quran mendapat makrifah dan pengetahuan.
Orang yang membaca al-Quran menyinari tempat dan zaman.
Orang yang membaca al-Quran hidup dan mati dalam iman.
Orang yang membaca al-Quran, musuhnya di dunia mendapat penghinaan.
Orang yang membaca al-Quran mendapat dua, rezeki dan keberkatan.
Orang yang membaca al-Quran, jenazahnya diiringi surah-surah al-Quran.
Orang yang membaca al-Quran apabila ditanam, kuburnya disinari(cahaya) al-Quran."

Diterjemahkan sempena pembacaan tajuk "تلاوة القرءان تفتح لك الأبواب" (Pembacaan al-Quran membuka pintu-pintu) halaman 122 daripada kitab al-Ilhamun Nafi'

-Doakan khas untuk Syeikh Asyraf yang telah bertolak ke tanah suci Mekah untuk menunaikan umrah di tanah suci Mekah pada hari Isnin (semalam) bersamaan 26 Jamadil Awwal 1431/10 Mei 2010..
-Juga untuk Habib Sayyid 'Umar yang ke Yaman dan kemudian ke Madinah..
-Moga dipermudahkan urusan mereka..amin..

Wednesday, May 5, 2010

Jangan Tinggal SOLAT

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh, Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina drpd khinzir..

Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A.S. Begini kisahnya...



pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah berumahtangga , dia tak de zuriat lalu, terdetik dlm hati dia (nazar), "kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam. " Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak.



Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah... Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah..



Tapi, kalau zaman Nabi Musa, brg siapa bernazar, walaupun haram, tetap kena laksanakan nazar tu.. lalu, si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya, pun pegilah bertemu dgn Nabi-Allah Musa. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya.. lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.



Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu, lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi Musa tadi... Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air yg jatuh dr bumbung rumah dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam..



Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat , sbb kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb.. anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak. takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat.. tak gamakkan?



tapi..lain pulak halnya dgn kita ni.. pagi petang.. mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia.. gelap lah hati kita.. sbb tu liat nak buat keja2 yg baik. beware apa yg kita makan... betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain memadai diutus melalui Jibril a.s.



Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali (&utk umat Islam) , "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum." maknanya,"Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg lemah di bawah tanggunganmu." jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya, kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan Kelak...wallahua'lam...

Friday, April 30, 2010

Pengalaman ke Tanta

assalamualaikum W.B.T..

Pada hari rabu yang lepas, lepas, dan lepas(29/4/2010),kami seramai 6 org dari N.9 telah bertolak secara persendirian ke Tanta..Niat di hati semata2 nk pegi Majlis Hol Syeikh Muhammad Kholil Khotib yang mna beliau merupakan pengasas Tariqat Khotibiah Syazuliah..Sejak kewafatan Syeikh Muhammad Kholil Khotib, anak beliau sendiri iaitu Syeikh Mahmud b. Muhammad Kholil Khotib telah dilantik sebagai khalifah tariqat ini..

Hendak diceritakan serba sedikit tentang Syeikh Muhammad Kholil Khotib ini, nama sebenar beliau Muhammad b. Syeikh Kholil b. Syeikh Muhammad al-Khotib..Gelaran beliau Penyair Rasulullah S.A.W (شاعر رسول الله)kerana beliau banyak menulis syair dan hampir kesemua syair yang beliau karang berbentuk pujian kepada Rasulullah S.A.W..


Syeikh Muhammad Kholil Khotib..

Beliau berasal dari Asyut dan belajar di sana..kemudaian melanjutkan pelajaran di Universiti Al-Azhar di Tanta dalam bidang Usuluddin dan Dakwah..Diceritakan beliau mengambil PHD dalam bidang Lughah 'Arabiah..

Beliau telah berpindah ke Tanta dan menetap di sana..Antara sebab-sebab beliau berpindah ke Tanta disebabkan atas ajakan daripada Syeikh Ahmad Badawi..Beliau yakni Syeikh Muhammad Kholil Khotib hidup tetapi tidaklah sezaman dengan Syeikh Ahmad Badawi..Ini bermakna Syeikh Muhammad Kholil Khotib tidak pernah berjumpa dengan Syeikh Ahmad Badawi semasa hayatnya tetapi telah menemui Syeikh Ahmad Badawi secara mimpi dengan mengajak agar Syiekh Muhammad Kholil Khotib berpindah ke Tanta, malah Syeikh Ahmad Badawi juga telah mengajar Syeikh Muhammad Kholil Khotib secara roh..



ini adalah gambar syeikh Mahmud bin Muhammad Kholil Khotib yang merupakan peneraju atau Khalifah Tariqat Khotibiah Syazuliah yang juga anak kepada Syeikh Muhammad Kholil Khotib..



ini adalah gamba maqam Sidi Ahmad Badawi..



dikatakan tapak kaki yang mulia iaitu tapak kaki Rasulullah S.A.W, yang mana ketika Sidi Ahmad Badawi pergi ke Mekah, beliau telah mengambil kesan tapak kaki mulia yang berada di atas batu ini dan membawanya pulang ke tanah bumi Mesir..
(sumber Habib 'Umar bin Habib Zain bin Sumait Hafizahullah)





keluarga al-Qosobi..



Maqam syeikh yang dikatakan guru kepada Syeikh Muhammad Kholil Khotib..



Maqam al-'arif Billah Sidi Muhammad al-Baha



Dari kiri imam masjid al-Aqsa, keturunan keluarga al-Qosobi, Syeikh Mahmud b Muhammad Kholil Khotib, dan naib rektor Jamiah al-Azhar Mesir..



Imam Masjid al-Aqsa..Apabila beliau bercakap, masyaAllah..x dpt dibayangkan..kena dengar sendiri..



Beliau adalah salah seorang daripada anak murid Syeikh Muhammad Kholil Khotib..

Selepas ini adalah gambar-gambar kenangan dengan para sahabat yang lain..



Pernah berjumpa Syeikh ini ketika menziarahi Maqam Syeikh Abu Hassan asy-Syazuli
(tidak dapat dipastikan siapakah sebenarnya beliau, tetapi dapat dirasakan beliau adalah antara orang yang 'alim, insyaAllah)




Perjalanan ketika ingin bertemu dengan kekasih Allah s.w.t.




Bergambar di hadapan Masjid Sidi Ahmad Badawi..